Sociale dienst , De Poort en Huis van het Kind meer dan ooit paraat in de ondersteuning naar de burgers van Geraardsbergen

21-03-2020 20:45
Het is voor iedereen een uitdaging om te leven met de strenge maatregelen waartoe het Coronavirus ons verplicht. Maar voor onze medeburgers in financiële nood, ziekte of een andere kwetsbare situatie wegen die extra zorgen nog zwaarder. Het lokaal bestuur doet wat mogelijk is om deze mensen een hart onder de riem te steken.
De sociale dienst blijft de permanentie verzekeren, alle aanvragen voor extra steun worden dagelijks opgenomen en verwerkt. We verwachten dat de vragen zullen toenemen en daar zullen we dagelijks op reageren zegt schepen van sociale zaken en welzijn en voorzitter van het bijzonder comité van de sociale dienst, David Larmuseau.
De maatschappelijk werkers contacteren nu al regelmatig hun cliënten om te horen of alles ok is.
Het wijkcentrum De Poort blijft de voedselbedeling voor mensen met zeer weinig financiële middelen organiseren, aangepast aan de veiligheidsnormen. Van dag tot dag wordt geëvalueerd of dit haalbaar blijft en de mogelijkheden om aan huis te leveren of een andere extra steun te geven worden onderzocht. De Poort blijft ook warme maaltijden bieden voor mensen met te weinig financiële middelen, maar dit werden afhaalmaaltijden en aan enkele mensen met een fysieke beperking worden ze aan huis geleverd. De isolatie werkt ook op het gemoed en mensen die geen groot netwerk hebben dreigen nog meer afgesloten te worden van de buitenwereld, met alle gevolgen van dien. Daarom heeft De Poort een ‘babbellijn’ opgezet.
Gezinnen met kinderen behoren meestal niet tot een risicogroep, maar ook zij worden getroffen door de Corona-isolatie. Wekenlang met het kerngezin in de woning doorbrengen kan fijn klinken. En er zijn zeker ook een aantal positieve kanten aan. Maar het kan ook wegen op de onderlinge relaties en spanningen met zich meebrengen. Huis van het Kind wil ouders tegemoet komen met leuke tips, raadgevingen en desnoods advies op maat wanneer de nood het hoogst wordt. Telefonisch en via mail blijven alle medewerkers bereikbaar en via Facebook worden gretig tips gedeeld over hoe je als gezin deze periode goed kan doormaken. Speciale aandacht gaat naar de kwetsbare gezinnen die al ondersteund werden door Huis van het Kind. Deze blijven zo intensief mogelijk elektronisch ondersteuning krijgen. Zo nodig, is er contact tussen medewerkers van het Huis van het Kind en deze van de sociale dienst. Het Huis van het Kind coördineert ook de vragen rond noodzakelijke kinderopvang. Het Kinderdagverblijf blijft haar  diensten aanbieden zodat ouders de noodzakelijke beroepen kunnen blijven uitoefenen.
(David Larmuseau)