'Panamarenko verdient eigen museum'

04-03-2020 20:42
Als het van Van Vlaams Volksvertegenwoordiger Kurt De Loor (sp.a) afhangt, verdient Panamarenko een eigen museum. In het Vlaams Parlement legt hij zijn voorstel voor aan Vlaams Minister-President Jan Jambon. “Panamarenko was één van de voornaamste Belgische kunstenaars uit de tweede helft van de 20ste eeuw. Zijn zeer eigenzinnige werken zijn wereldberoemd. Een museum of museumvleugel met het verzameld werk van Panamarenko is niet alleen een grote culturele en toeristische troef, het is onze plicht om de werken van Panamarenko te conserveren en goed te bewaren voor de volgende generaties.” Ook Eveline Hoorens, vrouw van de op 14 december 2019 overleden kunstenaar, gaf eerder al aan sterk vragende partij te zijn voor een museum ter nagedachtenis van de uitzonderlijke kunstenaar Panamarenko.
Op 14 december 2019 ging er een schokgolf door ons land: één van de grootste Belgische kunstenaars uit de tweede helft van de 20ste eeuw was niet meer. De excentrieke Panamarenko, vooral bekend voor zijn schaalmodellen van allerhande imaginaire voertuigen, vliegtuigen en vaartuigen, was niet meer. De kunstenaar zou op 5 februari ‘20 tachtig worden. Wat in Campo & Campo een pop-up expo naar aanleiding van zijn verjaardag zou worden, werd uiteindelijk een mooie Panamarenko Tribute.
Kurt De Loor: “Panamarenko was ongetwijfeld één van de meest begeesterende, hedendaagse Belgische kunstenaars. Hij was naast kunstenaar ook uitvinder, technicus en visionair. Je kan hem niet in een hokje steken, maar hij is ontzettend belangrijk geweest voor de Belgische kunst. We moeten ervoor zorgen dat de werken van Panamarenko goed bewaard worden zodat de volgende generaties ook nog kunnen genieten van zijn eigenzinnige kunstwerken. Panamarenko verdient een eigen museum. Zijn werken zijn wereldberoemd, een Panamarenko-museum kan een grote extra culturele en toeristische troef zijn voor Vlaanderen.”
“De werken van Panamarenko zijn overigens even geniaal als complex,” laat Kurt De Loor weten. “Volgens mevrouw Panamarenko zijn er vandaag slechts een handvol mensen die weten hoe de grote werken moeten geassembleerd worden. Het zou een culturele ramp zijn als die kennis verloren zou gaan. Bovendien zijn sommige stukken ook zeer fragiel. Het is dus cruciaal dat ze op de juiste manier bewaard worden. Een permanente plek om de werken goed te bewaren en tentoon te stellen, dringt zich op.”
Kurt De Loor hoopt dat de Vlaamse regering oren heeft naar het voorstel om mee op zoek te gaan naar een museum voor Panamarenko.  “Hopelijk toont de Vlaams minister van Cultuur hiervoor voldoende ambitie en ziet hij het cultureel belang in van de experimentele werken van Panamarenko voor Vlaanderen.”
(gudc)