Nieuwjaarsreceptie ATCC Gavere - integratie luchtverkeersdiensten

16-01-2020 15:05
De integratie van de civiele en militaire luchtverkeersdiensten was voorzien in opeenvolgende regeerakkoorden en de strategische visie voor Defensie bracht dit in een stroomversnelling.
Na de ondertekening van de notaverklaring tussen de respectieve ministers in 2017 en de bekrachtiging van de raamovereenkomst met de CEO van skeyes in 2018 was de teerling geworpen.
En dit is een logische stap waar we achter staan.
Dankzij de co-locatie van de civiele en militaire luchtverkeersleiding zal het kleine maar drukke Belgische luchtruim efficiënter, veiliger, ecologischer en dynamischer gebruikt worden. Defensie zal altijd het militaire luchtruim ter beschikking hebben voor operaties en oefeningen, maar zodra de militaire missie of training beëindigd is, zal de civiele luchtvaart dit luchtruimtegedeelte na coördinatie kunnen gebruiken.
Het is alleen jammer dat we daarvoor, na een verblijf van 68 jaar in het Prinsdom Gavere deze prachtige gemeente moesten verlaten.
Op 02 Dec zijn we met het Air Traffic Control Centre, met het ATCC figuurlijk geland in skeyes.
Het was een lange en spannende vlucht van het Prinsdom Gavere naar Steenokkerzeel.
Het personeel van skeyes en Defensie heeft er alles aan gedaan om onze “airport of destination” (skeyes) optimaal voor te bereiden op onze komst. Er werden aanpassingen aan de infrastructuur uitgevoerd, zoals het uitbouwen van de Militaire Petal (het militaire klaverblad) in de Ops room, het vernieuwen van de sanitaire ruimtes en de lockers, en het installeren van de militaire ATC School in de S-blok.
De diensten van skeyes hebben er alles aan gedaan opdat wij ons als militair welkom zouden voelen. 
Het Civ-Mil projectteam heeft schitterend werk geleverd om die aanpassingen mogelijk te maken, op te volgen en om de toekomst voor te bereiden door de organisatie van infosessies en common events waarbij de militaire en civiele luchtverkeersleiders elkaar en elkaars procedures konden leren kennen.
Tijdens de vlucht sputterden de motoren wel eens tegen, omdat sommige systemen niet van in het begin naar behoren functioneerden.
Af en toe was er wat turbulentie en soms waren er al eens discussies aan boord over de koers die moest gevlogen worden.
Maar dankzij het topteam aan boord en op de grond zijn wij er samen in geslaagd ons militair vliegtuig op een veilige manier in de lucht te houden en het een comfortabele landing te bezorgen. 
Lees hier de volledige speech
(Kol. Jo Heylens)