Nieuw vervoersplan NMBS opdoffer voor Geraardsbergse pendelaars

07-07-2014 16:57

Het treinaanbod van en naar het station van Geraardsbergen gaat vanaf 14 december gevoelig dalen. 
Die dag treedt het nieuwe vervoersplan van de NMBS in werking en dat heeft zo zijn gevolgen voor de pendelaar. 
De NMBS zet vooral in op de grote assen en beperkt het treinverkeer op de secundaire lijnen. Aangezien in Geraardsbergen vier van deze ‘secundaire lijnen’ samenkomen, zal het station als knooppunt aan belang verliezen. Het aanbod wordt kleiner en het station zal een deel van haar personeel moeten afstaan. Ook de dienstregeling wordt grondig aangepast. Vooral wie ’s avonds laat naar huis wil, krijgt het moeilijk.
“Het verlies van enkele rechtstreekse verbindingen is misschien wel de pijnlijkste zaak voor de Geraardsbergenaars” zegt gemeenteraadslid Emma Van der Maelen. “De pendelaars zullen meer moeten overstappen, vaak langer onderweg zijn en ook inboeten aan comfort” besluit Van der Maelen. 
 foto: Dirk & Emma Van der Maelen
 
Lijn 90 (Ninove – Denderleeuw – Brussel)  verliest vier piekuurtreinen.
Concreet zal er via deze lijn geen rechtstreekse verbinding meer zijn met Brussel. Dat wil zeggen dat de reizigers steeds zullen moeten overstappen in Denderleeuw, terwijl men nu vaak mag blijven zitten. Vier van de huidige acht piekuurtreinen – treinen die rijden tijdens de spits en enkel stoppen in Ninove en Denderleeuw – worden definitief geschrapt (2 in de ochtendspits en 2 in de avondspits). De andere vier P-treinen blijven rijden, maar op een ander tijdstip én de reizigers zullen moeten overstappen in Denderleeuw. Ondanks die overstap zou de reistijd wel dezelfde blijven. 
De P-treinen die op 14 december geschrapt zullen worden, zijn deze van 8u13 en 9u15 (naar Brussel) en 17u56 en 18u56 (Brussel-Centraal naar Geraardsbergen). De P-treinen van 6u15 en 7u15 worden vervangen door P-treinen om 5u53 en 6u53. Voor wie dit nieuwe tijdstip moeilijk ligt, is er nog altijd de mogelijkheid om via de lijn 123 (Edingen-Halle) te reizen, al zijn deze treinen momenteel reeds volzet vanaf Edingen. Indien er straks nog extra pendelaars bijkomen, dreigt op die lijn een capaciteitstekort. De 2 resterende P-treinen in de avondspits worden vervangen door P-treinen om 16u19 en 17u19.
De uurregeling van de stoptreinen wordt licht gewijzigd, maar het aantal blijft stabiel.
 
Lijn 123 (Edingen – Halle – Brussel) 
Ook hier valt een rechtstreekse verbinding weg, namelijk deze naar Dendermonde. Wie vanuit Geraardsbergen naar Dendermonde wil, zal in Edingen moeten overstappen.
 
Lijn 122 (Lierde-Zottegem-Gent-Sint-Pieters)
Op de lijn 122 verandert het aanbod weinig, de eerste trein richting Gent vertrekt binnenkort wel pas om 4u56 in plaats van 4u46. Het parcours die de trein aflegt wordt evenwel ingekort, de trein zal niet langer doorrijden tot Ronse, maar wordt beperkt tot Gent. Dit wil zeggen dat Geraardsbergen 2/3 van zijn personeel op die lijn ziet vertrekken. Late treinen verdwijnen.
 
Tijdens de spits verliezen we enkele treinen naar Brussel en Dendermonde, maar ook buiten de spits gaat het aanbod achteruit. Vooral de reizigers die laat naar huis moeten, komen in de problemen. De laatste trein vanuit Denderleeuw naar Geraardsbergen vertrekt momenteel om 00u07. Vanaf 14 december vertrekt de laatste trein al om 22u59 (mét overstap in Zottegem). Voor de inwoners uit de deelgemeenten wordt 21u55 de laatste optie. Over de lijn 123 is het aanbod nog een stuk beperkter. Nu kan je om 22u55 nog een trein nemen naar Geraardsbergen, straks is 20u36 de laatste valabele oplossing. Wie vanuit Gent reist, zal binnenkort ten laatste om 23u05 op de trein moeten zitten, terwijl men nu nog tijd heeft tot 23u30. “Het schrappen van deze late treinen zal een verlies aan mobiliteit betekenen” zegt Dirk Van der Maelen, zelf een pendelaar. “Een vergadering die in Brussel/Gent wat uitloop of overwerken wanneer je in een ploegensysteem werkt, zou er al kunnen voor zorgen dat je niet meer met het openbaar vervoer naar huis geraakt.”
Personeelsverlies is onvermijdelijk
De verschraling van het treinaanbod zal, samen met nog enkele routewijzigingen op de lijn 122 naar Gent en de lijn 90 richting Ath, onvermijdelijk leiden tot personeelsverlies. Momenteel beschikt het station van Geraardsbergen over zo’n 250 personeelsleden, waaronder 150 à 160 treinbegeleiders en treinbestuurders. Men mag aannemen dat 5 à 10% van deze groep zal worden overgeplaatst naar andere stations. Dit betekent een ingrijpende afslanking van een station dat de voorbije jaren zijn personeelsaantal enkel maar zag toenemen.
Om elke mogelijkheid tot wijziging van het vervoersplan uit te putten diende sp.a Geraardsbergen een motie in op de gemeenteraad van 8 juli 2014 zodat het voltallige stadsbestuur zich ook kan uitspreken over de wijzigingen van het vervoersplan. Op deze manier hoopt sp.a Geraardsbergen om over de partijgrenzen heen een unaniem standpunt in te nemen tegen deze wijzigingen.