Jonge uitvinders testen hun ‘Superheldenhandschoen’

28-05-2018 23:12

In het kader van MyMachine Vlaanderen, een initiatief van MyMachine vzw, realiseren drie onderwijsniveaus “droommachines” gedurende één school/academiejaar.
 

            1. IDEE: Kinderen lager onderwijs bedenken een droommachine.

            2. ONTWERP: Studenten hoger onderwijs ontwikkelen hiervoor een concept.
            3. MACHINE: Leerlingen technisch secundair onderwijs  bouwen een werkend    prototype van deze droommachine.


MyMachine Vlaanderen is een initiatief dat ondernemingszin, creativiteit, STE(A)M vaardigheden, talentontwikkeling en kruisbestuiving wil stimuleren binnen alle onderwijsniveaus (lager-, hoger-en secundair onderwijs) in een unieke context van projectgebaseerd maakonderwijs.


Meer dan 400 leerlingen uit 23 scholen gingen afgelopen schooljaar samen aan de slag om 11 briljante droommachines én 1 droomgame te realiseren.
Howest, de hogeschool West-Vlaanderen (Kortrijk) en Hogeschool PXL Limburg (Hasselt) doen mee als hoger onderwijsinstellingen met studenten van diverse bacheloropleidingen: Industrieel productontwerpen, Digital Arts&Entertainment, Elektromechanica, Elektronica-ICT, Grafisch Ontwerp en Lerarenopleiding.

 

Uitvinders krijgen het eindresultaat van hun ‘Superheldenhandschoen’ te zien

Bijna is het zover. Leerlingen van de 2de graad Elektromechanica & 2de graad STEM van het Koninklijk Technisch Atheneum uit Brakel slaagden er in om een knappe droommachine te realiseren.
Op woensdag 30 mei krijgen de jonge uitvinders van het 5de leerjaar van Basisschool De Rijdtmeersen uit Brakel hun ‘Superheldenhandschoen’ te zien. De kinderen staan zelf in voor de organisatie van dit inhuldigingsfeest waarbij ze hun droommachine voor het eerst presenteren aan de hele school en ouders.

 

De superheldenhandschoen

Probleem: Gewone handschoenen zijn saai. We willen graag een Iron Man versie.
 

Oplossing: Een slimme handschoen met bovennatuurlijke krachten.
 

Concept: Een handschoen met een LED-ring waarin 2 functies verwerkt zijn:

- Lichtgevende handen om veilig te fietsen in het verkeer

- Spelletjes waarmee je letterlijk altijd iets om handen hebt


De uitvinders: Basisschool De Rijdtmeersen uit Brakel – 5de leerjaar

De ontwerper: Marc Van Kerrebroeck – Student Howest 2de jaar Bachelor Industrieel Productontwerpen

De makers: Koninklijk Technisch Atheneum uit Brakel - 2de graad Elektromechanica & 2de graad STEM


Contactpersonen:

Voor Basisschool De Rijdtmeersen

Philippe Venstock, Directeur, 055 42 45 07, info@bsderijdtmeersen.be

Voor KTA Brakel
Katrien De Schepper, Directeur, 055 42 34 08, katrien.deschepper@atheneum-brakel.be

Meer info over de MyMachine Vlaanderen slotexpo van 26 tot 28 juni in Technopolis Een stukje Technopolis wordt tijdens de laatste week van het schooljaar omgetoverd in ‘MyMachinopolis’.

Op dinsdag 26 juni openen de kinderen eerst als ware VIP’s hun slotexpo. Volgens het MyMachine principe Kinderen Baas nemen ze ook ondernemers mee doorheen hun slotexpo. Daar is het hele maakproces van alle droommachines zichtbaar en tastbaar: van geniaal idee op papier tot werkend prototype én dat in een “please-do-touch” opstelling. Na de feestelijke opening zijn er de publieksdagen op 27 en 28 juni.

 

Contact en Info

Aagje Beirens, coördinator MyMachine                  

+32 498 20 41 26                  

aagje@mymachine.be          

www.mymachine.be

 

MyMachine is een initiatief van Howest, het Streekfonds West-Vlaanderen (beheerd door de Koning Boudewijnstichting) en de Intercommunale Leiedal, in samenwerking met Hogeschool PXL en met de steun van Agentschap Innoveren & Ondernemen.

(gudc)