Dag van de medewerker bij vzw De Bron

11-04-2019 21:52
De 3e donderdag van april is het naar jaarlijkse traditie ‘Dag van de medewerker’. Een dag om medewerkers eens in de bloemetjes te zetten en een welgemeende dankjewel uit te spreken.
Een uitgelezen kans dacht De Bron om met één van zijn medewerkers, Kim Coppieters, in gesprek te gaan. Met 10 jaar ervaring op de teller is zij één van de vaste waarden binnen de organisatie als huishoudhulp. Om deze waardevolle job eens extra in de kijker te zetten, laat De Bron Kim graag aan het woord. Wat drijft haar om klanten hun huis spik en span te maken?
Wat heeft voor jou de doorslag gegeven om als huishoudhulp bij vzw DCO De Bron te werken?
Mijn eerste werkervaring was een job in het ziekenhuis als poetsvrouw in de avondshift. Daar ben ik te weten gekomen dat ik poetsen wel zag zitten. Toen ik de advertentie huishoudhulp bij DCO De Bron zag, heb ik gesolliciteerd. Geen avondshiften meer en mijn eigen werkuren kunnen kiezen, dat leek me ideaal. Ik ben ontzettend blij dat ik deze kans met beide handen heb gegrepen. En nu, 10 jaar later, vertrek ik ’s ochtends nog steeds met evenveel plezier naar mijn klanten. Wat niet onbelangrijk is.
Wat vind je het leukste aan je job? 
De afwisseling! Elke dag een nieuwe uitdaging om het huis van mijn klanten spik en span te maken. Mijn klanten die met een zalig en rustig gevoel kunnen thuiskomen in een net huis. Ook de appreciatie van de klanten zelf en het wederzijds respect dat ik krijg, vind ik leuk.
Welke eigenschappen heeft een goede huishoudhulp nodig?
Een goede huishoudhulp heeft veel eigenschappen nodig, maar de allerbelangrijkste is goed kunnen communiceren met de klanten. Communicatie is zeer belangrijk, aangezien je goed moet weten wat een klant van je verwacht. Ook geduld is een mooie eigenschap. Je moet je draai vinden in het huis van een klant en dat lukt niet altijd van de eerste poetsbeurt. Er is ook de sociale factor in onze job en die is ook zeer belangrijk. Sommige klanten zijn vaak alleen thuis en hebben eens nood aan een babbel. Jouw bezoek fleurt hun dag op.
Wat is het grootste obstakel dat je binnen het vak bent tegengekomen?
Eigenlijk is het moeilijk een obstakel te noemen, maar tijd is er soms wel één. Ik doe steeds mijn best, maar soms is het moeilijk om op 4 uur tijd mijn werk rond te krijgen.
Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?
Wanneer de te volbrengen taken dan ook tot in de puntjes af zijn. Vaak weet ik wat mijn klanten verwachten of ligt er een takenlijst. Als deze af is en ik heb nog iets extra kunnen doen, dan ben ik zeer tevreden. Als ik dan ’s avonds thuis kom en een berichtje krijg van mijn klant ‘Dankjewel voor vandaag, het is hier proper’ geeft dat een leuk gevoel.
Haal je voldoening uit uw werk? Hoe doe je dat?
Ja, ik haal zeker voldoening uit mijn werk. Was dit niet het geval, dan hing ik mijn poetsschort al lang aan de haak. Ik moet voelen dat ik iets beteken en daar mee kan aan helpen werken.
Naast mijn job als huishoudhulp ben ik ook nog vrijwillig huisfotograaf bij vzw De Bron. Ik mag er de mooiste beelden vastleggen op verschillende evenementen die zij organiseren. Ik doe dit met volle overtuiging en werk hier met heel mijn hart aan.
Mijn klanten, de collega’s en medewerkers op bureau zitten in mijn hart.
Heb je nog tips voor andere huishoudhulpen?
Geen schrik hebben om het te proberen, want het is een fijne job. Het is ook een flexibele job, zelf je uren kiezen naargelang je gezinssituatie. Wie kan dat?
Werken als huishoudhulp is wel een fysieke job. Let goed op je hef- en tiltechnieken!
En wat brengt de toekomst nog? Waar droom je nog van?
Deze job nog zolang als mogelijk blijven uitoefenen. Ik heb respect voor oudere collega’s die deze job uitoefenen, want het is een zwaar fysieke job. Ik hoop nog lang bij mijn klanten te kunnen langs gaan.
Sowieso ga ik in de toekomst nog verder met mijn grote passie fotografie.
(gudc)