Burgemeester De Padt wijst 'Muurbelasting' af

17-02-2014 11:42
 
We investeren zelf in koersen om onze stad aantrekkelijk te maken
 
De Muur is het wieler-uithangbord van Geraardsbergen en lokt heel wat wielerwedstrijden. Volgens burgemeester GuidoDe Padt (Open VLD) kost dat een flinke duit aan de stad, maar de organisatoren er een bijdrage voor aanrekenen, dat ziet De Padt niet zitten. 
Voor een doortocht over de Kemmelberg rekent de gemeente Heuvelland voortaan een taks aan diede organisatoren van wielerwedstrijden moeten ophoesten. Komt er een dergelijke regeling in Geraardsbergen waar ook heel wat koersen aankomen of voorbijrijden? Gaat men een 'Muurbelasting' aanrekenen in navolging van de 'Heuvellandtaks'? Burgemeester Guido De Padt (Open VLD) heeft wel begrip voor de beslissing van de gemeente Heuvelland.
 
'Tijdens de bespreking van ons meerjarenplan is dit ook aan bod gekomen. Er komen hier namelijk heel wat koersen voorbij en dat vergt veel inzet van de stadsdiensten en de politie. Maar om als stad een retributie op te leggen voor het inzetten van de politie, dat gaat zomaar niet. Kan men organisatoren van wielerwedstrijden doen betalen voor de kosten die gepaard gaan met het garanderen van deopenbare veiligheid tijdens de koers?'
 
'Onaantrekkelijk'
 
De Padt meent dat een wielerbelasting de Muur en de stad onaantrekkelijk kan maken voor wielerorganisaties. Vorig jaar waren er in de politiezone Geraardsbergen-Lierde 37 wielerwedstrijden waarbij agenten werden ingezet. Het ging om 20 koersen die lokaal werden verreden en daarnaast waren er 17 doortochten. Het gaat dan onder meer om kleppers zoals de Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne-Brussel-Kuurne en de E3-prijs. En er is de slotrit van de Eneco Tour. Op en rond de Muur zijn er dan nog wielerhappenings zoals de Redbull De Muur en de Tour For Life.
 
Om al die passages en events in goede banen te leiden zet de stad flink wat personeel in tijdens dekoersdagen om onder meer nadarafsluitingen te plaatsen. En de politie moet ervoor zorgen dat degrote kruispunten beveiligd zijn zodat een vlotte doorgang mogelijk is. De Padt wil voor die inzet en kosten momenteel geen bijdragen aanrekenen. 'We investeren overigens zelf in de Eneco Tour om onze stad op de kaart te zetten.'
 
De Padt plant dus geen 'Muurbelasting', want de koers moet levensvatbaar blijven. 'En destadsfinanciën ook uiteraard.'